درباره وبلاگ

سلام شما با عضو شدن در این وبلاگ از خیلی از مزیتها ی این وبلاگ بهره مند میشوید: با دادن ایمیل خود هر هفته مطالب بسیار جالب ومفیدی به ایمیلتان فرستاده میشود. شما میتوانید در این وبلاگ سخن روز خود را بنویسید. شما به عنوان برترین دختر در وبلاگ معرفی مشوید و پرنسس این ماه شما میشوید. شما میتوانید به عنوان پرنسس مطالب خود را با نظارت مدیر وبلاگ به وبلاگ ارسال کنید. 4-ایجاد صفحه اختصاصی مربوط به شما در وبلاگ(یک صفحه در وبلاگ فقط مخصوص خودتان اایجاد میشودکه فقط در مورد شما نوشته می شود و شما سخن روز خود و مطلب مورد علاقه خود را به این ایمیل v.ksara@yahoo.com ارسال نمایید تا ما آن را در صفحه اختصاصی خودتان قرار دهیم. ) و بسیاری از مزیت های دیگر... پس وقت را تلف نکنید و همین حالا در این وبلاگ عضو شوید. با تشکر... سارا
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان just girls و آدرس girlbehdasht.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 42968
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



just girls
بهداشت,آموزشی,تفریحی
چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:47 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

با توجه به نقش حس بویایی، تاثیری که خانه تمیز و معطر در سلامت فکری و جسمی ما دارد بر کسی پوشیده نیست. طبیعت را دوست داشته باشیم و از مواد طبیعی برای این منظور استفاده کنیم.


- با ترکیب مساوی آب لیمو و آب و ریختن آن‌ها داخل یک اسپری تمیز و خالی‌، می توانید یک یا دو بار در هفته برای ایجاد رایحه‌ای خوش آن را در جاهای مختلف خانه ریخته یا هنگام آشپزی برای خلاص شدن از بوی غذایی که حتی به نسوج پرده و فضای آشپزخانه نفوذ می‌کند، استفاده کنید.


- روش دیگر استفاده از کمی دارچین، میخک، زنجبیل تازه و سبزی‌های معطر است که داخل کمی آب ریخته و آنها را حرارت می دهیم. برای آن که رایحه‌ای خنک و تابستانی داشته باشید، چند برگ نعنا نیز به 8 پیمانه آب اضافه کنید، بعد از آن که مخلوط کمی جوشید حرارت را کم کنید. می‌توانید روغن‌های خاصی به آن اضافه کرده یا به تنهایی استفاده کنید.


- برای معطر کردن فوری اتاق‌ها، گلوله‌های پنبه را داخل مخلوط وانیل یا اسانس دلخواه فرو ببرید. آن‌ها را داخل ظرفی زیبا قرار داده و در هر جایی که دوست دارید، بگذارید.




هر درخت ،اکسی‍ژن لازم برای دو نفر را تولید می کند. طبق تحقیق ناسا، برخی گیاهان آپارتمانی به دفع سموم خطرناک موجود در خانه کمک زیادی می‌کنند. به طور کلی کیفیت هوای داخل خانه به دلیل وجود دودهای دست دوم که دارای سولفور دی اکسید هستند و لوازم خانگی معمول که موجب انتشار مواد شیمیایی به هوای مورد تنفس ما می‌شود، نگران‌کننده است. یکی از این مواد شیمیایی فرمالدهید است که در لباس‌ها، چوب‌های چند لایه و فرش است و منجر به سردرد و مشکلات تنفسی می‌شود.
مطالعات ناسا سه نوع آلوده‌کننده داخل خانه یعنی تری کلرواتیلن، فرمالدهید و بنزن را تایید و ضرورت نگه‌داری به طور متوسط 15 گیاه را تایید می‌کند. کار گیاه که در واقع فیلتر طبیعت است، تولید اکسیژن، دور کردن آلوده کننده‌ها از هوای خانه، ایجاد رطوبت لازم و جذب آلودگی‌هاست.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:38 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

رنگ‌هاي سفيد و كرم روشن در اتاق خواب سبب آرامش‌ مي‌شود. همچنين رنگ استخواني براي ديوارها و قاب‌هاي چوبي كرم، تختخواب و عكس‌هاي مناظر زيبا، به شما آرامش مي‌دهد. اگر به اتاقتان كاغذديواري مي‌زنيد، سعي كنيد از كاغذ ديواري‌هاي شلوغ استفاده نكنيد، هرچه رنگ آرام‌تر باشد، آرامش شما در زمان خواب بيشتر خواهد بود.

به هنگام شب آينه‌هاي اتاق خوابتان را با پارچه‌اي روشن بپوشانيد، چون هنگام خواب بايد فضاي آرامي حكمفرما باشد.

محل تخت خود را با دقت انتخاب كنيد، به طوري كه ديد خوبي به طرف در داشته باشيد و پشت سرتان به جاي فضاي باز يا پنجره، ديوار محكمي باشد.

اتاق كار شما

رنگ‌هاي سفيد و كرم روشن در اتاق خواب سبب آرامش‌ مي‌شود. همچنين رنگ استخواني براي ديوارها و قاب‌هاي چوبي كرم، تختخواب و عكس‌هاي مناظر زيبا، به شما آرامش مي‌دهد. اگر به اتاقتان كاغذديواري مي‌زنيد، سعي كنيد از كاغذ ديواري‌هاي شلوغ استفاده نكنيد، هرچه رنگ آرام‌تر باشد، آرامش شما در زمان خواب بيشتر خواهد بود.

به هنگام شب آينه‌هاي اتاق خوابتان را با پارچه‌اي روشن بپوشانيد، چون هنگام خواب بايد فضاي آرامي حكمفرما باشد.

محل تخت خود را با دقت انتخاب كنيد، به طوري كه ديد خوبي به طرف در داشته باشيد و پشت سرتان به جاي فضاي باز يا پنجره، ديوار محكمي باشد.

اتاق كار شما

تاكنون در رابطه با تمامي بخش‌هاي يك منزل طي دو سال اخير برايتان نوشتيم جز، دفتر كار خانگي، آن هم به خاطر اينكه در سال‌‌هاي اخير به خاطر خانه‌هاي كوچك اتاق كار خانگي به نوعي از مد افتاده است، اما با اين حال منازل بزرگ هم وجود دارند كه اتاق كاري در آن باشد، به نكاتي در مطلب زير اشاره مي‌شود كه براي منازل شما مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود.

اتاق كار بايد هميشه تميز باشد، روزانه زباله‌ها را از آنجا خارج كنيد.

سعي كنيد در كنار هر وسيله برقي يك گياه و گلدان براي تصيفه هوا قرار دهيد. چرا كه شادابي خاصي به اتاق كارتان مي‌بخشد.

سعي كنيد ميز و صندلي‌هاي اتاق كارتان، دايره و بيضي باشند و نوك تيز نباشد.

اتاقتان را هميشه مرتب نگهداريد چرا كه محيط نامرتب مزاحم فكر كردن شما مي‌شود.

اينكه ميز تحريرتان در كجاي اتاق باشد، همچنين مرتب كردن وسايل روي آن نكته ‌اي مهم است .

چيدمان وسايل را طوري انتخاب كنيد كه شادابي در اتاق‌تان به چشم بيايد. سعي كنيد جايي كه مي‌نشينيد، پشت سرتان ديوار و رو به پنجره باشد.

براي تميزي منزل

لكه‌هاي روغن روي كاغذ ديواري را مي‌توان با پودر تالك از ميان برد. مقدار زيادي پودر تالك را روي لكه‌ها بپاشيد و اجازه بدهيد مدتي بماند تا روغن جذب شود. سپس آن را با يك پارچه خشك پاك كنيد. در صورت احتياج اين عمل را تكرار كنيد.

براي لكه‌گيري فرش و موكت مي‌توان از خمير ريش استفاده كرد چرا كه يك پاك‌كننده قابل دسترس مي‌‌باشد. كافي است آن را روي لكه بماليد و سپس با آب بشوييد.

در مواردي كه آدامس به فرش و موكت چسبيده، از يخ استفاده كنيد بدين شكل كه قطعات يخ را روي آدامس قرار دهيد تا كاملا سخت و شكننده شود. آن‌گاه براي از بين بردن آثاري كه احتمالا باقي‌مانده، از يك ماده لكه پاك كن استفاده كنيد.

پاك كردن اشك شمع از روي فرش و موكت و به‌طور كلي منسوجات كاري دشوار است كه اگر طريقه صحيح پاك كردن آن را ندانيد، با مشكل مواجه خواهيد شد اما شايد بپرسيد چه كاري بايد انجام داد…

ابتدا يك پاكت كاغذي قهوه‌اي رنگ مثل پاكت ميوه‌ را روي نقطه موردنظر قرار دهيد، سپس يك اتوي داغ روي پاكت بگذاريد، پس از يك دقيقه، شمع به آن مي‌چسبد، اگر نچسبيد، اتو را بگذاريد، تا اين اتفاق بيفتد.

براي تميز كردن كركره‌ها مي‌توانيد از دستكش يا جوراب‌هاي كهنه استفاده كنيد. براي اين منظور، هر يك از دستان خود را داخل يك لنگه جوراب يا دستكش فرو بريد سپس با يك دست، مايع مخصوص پاك‌كننده را روي كركره بماليد و با دست ديگر آن را خشك و تميز كنيد.

اگر شيشه تلويزيون يا شيشه روي ميز و… خط افتاده، كافي است مقداري خميردندان روي آن بماليد، سپس با پارچه نرمي آن را صيقل دهيد. آثار خراشيدگي شيشه از بين رفته و تصوير تلويزيون شما بهتر خواهد شد.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:34 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

در یک ساعت اول آشنایی اکثریت خانم ها می فهمند که واقعاً دوست دارند بیشتر از یک گپ کوتاه با آن فرد رابطه داشته باشند یا خیر. منظور من این نیست که خانم ها ظاهربین هستند، نه. برای همه آنها شخصیت و آنچه درون مردها هست نیز مهم است اما اکثریت خانم ها توجهشان را بیشتر روی ظاهر و به دنبال آن بقیه مسائل مهم می گذارند.

 

این به آن معنی نیست که جذابیت بین دو نفر به مرور زمان ایجاد نمی شود، اما اکثر خانم ها در اولین برخورد با مردها آنها را می سنجند و همان روز تصمیم می گیرند که آیا بار دومی هم او را ملاقات می کنند یا خیر.
در زیر به ۵ موضوعی که خانم ها در اولین برخورد با آقایون به آن توجه می کنند اشاره می کنیم:
۱) ظاهر
بله خانم ها اهمیت زیادی به ظاهر می دهند. جذب شدن ظاهری برای آنها اهمیت زیادی دارد. بنابراین اولین چیزی که به آن توجه می کنند این است که سر و وضع آن مرد به آنها می خورد یا نه. آیا از نظر ظاهری او را می پسندند؟ سلیقه ظاهری خانم ها معمولاً متفاوت است و معمولاً الگوی خاصی هم ندارند. یعنی ممکن است هم از مردهای قد بلند و هم از مردهای قد کوتاه خوششان بیاید. یا هم از مردهای مودار و هم از مردهای کچل. همه چیز به یک مسئله کلیدی بستگی دارد که هروقت مردی را می بینند به آنها گوشزد می کند که از او خوششان می آید یا نه.
۲) آراستگی
این مسئله برای بیشتر خانم ها اهمیت خیلی خیلی زیادی دارد. آنها دوست دارند مردها را تمیز و مرتب ببینند. مردها باید موهایی تمیز و مرتب، پوست تمیز و دندانهای تمیز داشته باشند.
۳) بو
بله، بو هم برای خانم ها خیلی مهم است. مردها باید بوی خوب بدهند تا توجه خانم ها را جلب کنند. لازم نیست حتماً عطر گران قیمتی زده باشند اما باید بوی خوب و مناسب بدهند.
۴) رفتار
چطور حرکت میکند؟ آیا آرام و مودب حرف می زند یا نه؟ آیا موقع حرف زدن خیلی حرکت می کند؟ رفتار مردها هم اهمیت زیادی دارد. همه خانم ها درمورد رفتار و اعمال آقایون سلیقه خاص خودشان را دارند. بعضی خانم ها مردهای خشن تر را می پسندند اما خیلی ها مردهای آرام را دوست دارند. خانم ها حتی با نحوه تکان دادن دست آقایان، یا نگاه کردن آنها موقع حرف زدن درمورد شخصیت آنها قضاوت می کنند.
۵) صدا و نحوه حرف زدن
وقتی حرف می زند صدای او چگونه است؟ آیا آرام و مودب حرف می زند یا بلند و با پرویی؟ خیلی مردها آنطور که خانم ها دوست دارند مودب حرف نمی زنند. این مسئله برای تصمیم گیری خانم ها برای ادامه رابطه با مردها خیلی مهم است. وقتی زنی به سمت مردی جذب شود معمولاً به صدا و حرف زدن او هم جذب می شود.
این پنج مورد مسائلی بودند که خانم ها در برخورد اولشان با آقایان به آنها توجه می کنند. این نکات معمولاً با بالا رفتن سن خانم ها تغییر می کند. در جوانی بیشتر به مسائل ظاهری اهمیت میدهند اما هرچه سنشان بالاتر می رود دیگر ظاهر به آن اندازه برایشان مهم نمی شود.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:29 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

چگونه جذابیت ، گیرایی و ماندگاری در قلب های دیگران داشته باشیم همه ما علاقه‌منديم يادمان در دلهاي اطرافيان باقي باشد و اين تنها با سلاح خُلق خوش حاصل مي‌شود. هنگامي كه به خاطرات پررنگمان با آشنايان مراجعه مي‌كنيم افراد مهربان و خوش اخلاق از ماندگارترين شخصيت‌ها در ذهن و رحمان مي‌باشند. چنين ماندگاري در قلب‌ها آرزوي همه ماست و اين مهم به دست نمي‌آيد مگر آن كه از رموز آن آگاه باشيم‌.

يكي از مهمترين رازهاي رسيدن به آن جذابيت است و قبل از هر چيز بايد بدانيم كه جذابيت چيزي غير از زيبايي است‌. شخص مي‌تواند صورت زيبايي نداشته باشد اما بسيار جذاب باشد و هم چنين مي‌تواند بسيار زيبا باشد اما اصلاً جذابيت نداشته باشد. جذابيت و گيرايي يك ويژگي كاملاً اكتسابي است و به راحتي مي‌توانيم صاحب آن باشيم‌:

۱ - ظاهري آراسته داشته باشيد.
تميز و مرتب باشيد، هماهنگي و پاكيزگي شما، ناخودآگاه شما را جذاب مي‌كند. بعضي از افراد براساس تصوري اشتباه براي جذاب شدن به زحمت زيادي مي‌افتند و خود را به شكل‌هاي عجيب و غريبي درست مي‌كنند. مهمترين مسئله اين است كه مرتب و هماهنگ و در عين حال ساده باشيد. نامرتب بودن حتي حرفهاي قشنگ‌، مثبت و تأثيرگذار شما را ضايع مي‌كند. فرزندي كه هميشه پدر و مادر خود را آراسته و با ظاهري مرتب مي‌بيند، ظاهر آراسته فرد ناآشنا او را نمي‌فريبد. چون ممكن است جذب ظاهر آراسته كسي شوند كه تأثير منفي او از اثرات مثبتش به مراتب بيشتر باشد.

۲ - بيشتر سكوت كنيد:
غالباً افراد به اشتباه براي اين كه جذاب‌تر شوند، بيشتر شلوغ مي‌كنند و به خطا مي‌روند. سكوت‌، يك تأثير ذهني و رواني بسيار قوي مي‌گذارد. در سكوت‌، فرد پيرامون خود خلاء ايجاد مي‌كند و هر خلايي‌، جذب را سبب مي‌شود. آنها كه بيشتر صحبت مي‌كنند و كمتر مي‌شنوند از جذابيت خود مي‌كاهند، حال آن كه سكوت و گوش دادن بيشتر به واقع شما را عاقل‌تر و قابل اطمينان‌تر معرفي مي‌كند و اين زمينه‌اي مساعد براي صميميت بيشتر است‌. سكوتي سرشار از اعتماد به نفس سرچشمه صميميت است‌.

۳ - نرم و ملايم سخن بگوييد:
هنگامي كه نرم و ملايم صحبت مي‌كنيد افراد را جذب خود مي‌كنيد و به راحتي مي‌توانيد بر روي آنها تأثير بگذاريد. آدم‌هاي خشن و داد و بيدادي افراد مناسبي براي اطمينان كردن‌، نيستند.

۴ - فرد محترمي باشيد:
بي‌احترامي به خود، به ديگران و بي‌احترامي و بي ادبي در كلام و رفتار همگي از جذابيت شما مي‌كاهد. شما بايد هم در ظاهر آراسته باشيد و هم در باطن وارسته‌. افراد مؤدب و متين و محترم بي ترديد جذابند و اين جذابيت از درون موج مي‌زند.
محترم و مؤدب و باشخصيت باشيد، خواهيد ديد خود به خود جذاب مي‌شويد.

۵ - زياد شوخي نكنيد اما بسيار تبسم كنيد:
شوخي فراوان از انرژي ذهني و جذابيت شما مي‌كاهد چرا كه شوخي فراوان به تدريج مرزهاي لازم بين افراد را از بين مي‌برد متبسم باشيد كه تبسم به چهره شما جذابيتي عميق و ژرف مي‌بخشد. در تبسم‌، سنگيني و متانت و جذابيت است‌.

۶ - قاطعيت يعني جذابيت‌:
كساني كه شخصيت قاطعي دارند و هدفها و ارزش‌هاي معيني دارند، بي‌استثنأ مي‌توانند افراد جذابي باشند. زيرا شخصيت‌هايي جذاب و تأثيرگذارند كه بسيار مصمم هستند و اعتماد به نفس دارند. به دنبال اهداف مشخصي بودن و به آنها رسيدن اعتماد به نفس زيادي به ارمغان مي‌آورد و جذابيت از وجود چنين شخصي موج مي‌زند.

آسان بود، اين طور نيست‌؟

فكر مي‌كنم شما هم مي‌توانيد يكي از جذاب‌ترين و ماندگارترين‌ مردان و زنان باشيد. اگر می خواهید دیگران عاشق شما شوند ، معطل نشويد دست به كار شويد



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:6 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

اکثر ما وقتی تبلیغات تلویزیونی و مجلات را در مورد روش‌های سفید کردن دندانها می‌بینیم به فکر می‌افتیم که در این زمینه اقدامی بکنیم و در نتیجه لبخندی زیبا داشته باشیم اما گاهی نگران اثرات سوء این روش‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، در این مقاله که در سایت تخصصی ارگانیک به چاپ رسیده چند روش طبیعی و غیرشیمیایی برای سفید کردن دندان‌ها ارائه شده که درعین حال این گونه اثرات سوء را نیز ندارند. این روش‌ها عبارتند از:

-‌ خوردن کرفس و سیب؛ این دو خوردنی حاوی سلولزهای رشته‌ای هستند که مانند یک مسواک طبیعی می‌توانند به آرامی و بدون ضرر، دندان‌ها را تمیز و سفید کنند. این خوردنی‌ها اثر رنگدانه‌های ناشی از مواد غذایی را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند.

- استفاده از پراکسید هیدروژن (یا آب اکسیژنه)؛ این ماده کاملا طبیعی و غیرسمی که ترکیبی از مولکول‌های اکسیژن و آب است و می‌تواند به شیوه‌ای بی‌خطر دندان‌ها را پاکسازی کند و برای بهداشت و سلامت کلی دندان‌ها نیز مفید است. روش استفاده از آب اکسیژنه این است که پودر 3 درصد آن را در آب شیر به مقیاس 50-50 حل کرده و هر شب قبل از خواب دندان‌هایتان را با این محلول بشوئید. پس از چند هفته متوجه خواهید شد که دندان‌هایتان سفیدتر و روشن‌تر شده‌اند.

-‌ توت فرنگی بخورید؛ این میوه خوشمزه و پرطرفدار تابستانی به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای موسوم به اسید مالیک است درسفید کردن دندان‌ها نقش موثری دارد. برای بهره‌مند شدن بیشتر از این خاصیت توت‌فرنگی هفته‌ای یک بار دستورالعمل زیر را انجام دهید:

-‌ ابتدا یک عدد توت‌فرنگی را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر قرمز رنگ حاصل شود. این خمیر را روی مسواک قرار داده و آن را مدت 5 دقیقه روی دندان‌هایتان بگذارید.

- برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها پس از 5 دقیقه با یک مسواک استاندارد، دندان‌هایتان را بشویید تا هرگونه قند طبیعی از روی دندان‌هایتان پاک شود.

- استفاده از پوست پرتقال و برگهای درخت برگ بو؛ این دو سفید کننده طبیعی دندان‌ها که غیر معمول‌تر از بقیه موارد هستند می‌توانند رسوبات روی دندان‌ها را تاحد زیادی برطرف کرده و دندان‌ها را درخشان‌تر کنند شما می‌توانید به نوبت هر یک از آنها را به طور خشک یا به صورت پودر ترکیبی با یکدیگر روی دندان‌ها بگذارید.

- و بالاخره می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید برای این منظور می‌توانید 6 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با 1/3 قاشق غذاخوری نمک، 4 قاشق چای‌خوری گلیسیرین و 15 قطره روغن نعنا یا دیگر روغن‌های گیاهی تازه کننده بازدم ترکیب کنید این ترکیب را به مقادیر کم هر وقت که می‌خواهید دندان‌هایتان سفیدتر شوند روی آنها بگذارید و بعد از مدتی دهانتان را بشوئید.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 20:3 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

 

ایده آل تر این است که وقتی لکه ها هنوز خیس هستند، آن ها را از بین ببرید، چون در این حالت راحت تر پاک می شوند.

ایده آل تر این است که وقتی لکه ها هنوز خیس هستند، آن ها را از بین ببرید، چون در این حالت راحت تر پاک می شوند. اما مطمئنا از بین بردن لکه های خون امری دشوار است. بهترین روش برای پاک کردن آن ها در ذیل آمده است:
 
چیزهای مورد نیاز
یک کاسه یا سینک پر شده از آب سرد، یک تکه صابون، اسپری لکه بر، محلول آمونیاک، اسفنج پنبه ای، حوله کاغذی، پودر لباسشویی
 

این پنج قدم ساده را دنبال کنید:
 
1- لکه را در آب سرد خیس کنید، اگر لکه تازه و هنوز خیس است، پارچه را به سرعت در آب سرد فرو ببرید.
موارد مشابه: چگونگی پاک کردن مداد رنگی، چسب و مواردی از این دست
پاک کردن لکه خون

 
 
2- محل لکه را صابون بمالید، با یک تکه صابون به خوبی روی لکه را بمالید تا این که به آرامی کف کند.
نکته مهم: برای پارچه های دارای رنگ روشن،لکه را با پر اکسید هیدروژن که به عنوان سفید کننده کاربرد دارد، به آرامی پاک کنید.
پاک کردن لکه خون

 
 
3- دوباره لکه را با یک اسپری قبل از برداشت لک، خیس کنید، اگر لکه خشک شده بود، با محلول لکه بر اسپری زده و دوباره آن را خیس کنید.
موارد مربوطه: 6 نوع از بین برنده لکه با که واقعا کارامد هستند.
پاک کردن لکه خون
 
 
4- روی آن، آمونیاک رقیق بمالید. مقدار کمی از آمونیاک رقیق را با یک اسفنج پنبه ای به محدوده لکه بمالید.
پاک کردن لکه خون

 
 
5- پارچه را بشویید و خشک کنید.
پارچه را با استفاده از پودرهای پاک کننده دارای آنزیم در ماشین لباسشویی بشویید (اکثر صابون های مخصوص شستشو با ماشین دارای آنزیم هستند)، این آنزیم ها کمک می کنند تا لکه های پروتئینی شکسته شوند. قبل ازقرار دادن پارچه در خشک کن، مطمئن شوید که لکه از بین رفته، چرا که گرما لکه را تثبیت می کند.
پاک کردن لکه خون
 



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 19:55 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

هنوز از تابستان بیش از دو ماه مانده است، اما مردم طوری از عرق خیس می‌شوند که به نظر می‌رسد با لباس‌هایشان زیر دوش آب ایستاده‌اند...

 

عرق کردن نه‌تنها بد نیست بلکه فایده هم دارد، اما جزء ناخوشایندش بوی بد بدن به عنوان عارضه جانبی عرق‌کردن است که هیچ عطری حریفش نمی‌شود.


هرچند عرق کردن در واقع بویی ندارد، اما ممکن است عرق در تماس با باکتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد کند. انسان‌ها به دلایل گوناگونی همچون قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب، ورزش کردن، مضطرب شدن و... عرق می‌کنند و نه‌تنها این عارضه بد نیست بلکه به عنوان نشانه‌ای از سلامت محسوب می‌شود، اما اگر می‌خواهید بدانید چه طور باید بوی بد ناشی از عرق کردن را رفع کرد، بخوانید.

 

 

چطور عرق می‌کنیم؟


عملکرد اصلی تعریق خنک کردن دمای بدن به منظور ثابت نگه داشتن آن تا حداکثر ۳۷ درجه است، فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت کردن یا وجود تب فعال می‌شود. توانایی تعریق به انسان امکان می‌دهد که در شرایط آب و هوای متفاوت زندگی کند.

 

بدن ما دو نوع عرق «آپوکراین» و «اکرین» ترشح می‌کند. عرق اکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت‌های بدن به طور یکنواخت ترشح می‌شود و بی‌بو است. آپوکراین نوع ویژه‌ای از ترشحات بدن است که در محل‌های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله‌های ران، دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوکراین هم مثل اکرین کاملا بی‌بو است و چربی و پروتئین دارد. باکتری‌هایی روی بدن ما وجود دارند که از عرق آپوکراین تغذیه می‌کنند و وقتی این عرق را مصرف می‌کنند همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می‌دهند از او سر می‌زند. به طوری که غذا را دفع می‌کند و این بوی زننده و منزجرکننده از این موضوع ناشی می‌شود.

 

 

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟


درست حمام نکردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد عرق این است که به میزان کافی حمام نمی‌کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباس‌ها نیز در این مساله موثر است.


عرق کردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد و دلیل آن می‌تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد، این روزها استرس عامل رایج‌تری است. توقعات بالا، برنامه‌های فشرده کاری و... اضطرابی بیش از حد طبیعی بر بدن وارد می‌کنند که باعث عرق کردن بیشتر می‌شود. عرق کودکان معمولا بوی بد نمی‌گیرد به این علت که آپوکراین ترشح نمی‌کنند، از این رو باکتری‌ها نمی‌توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا‌رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکراین نیز ترشح می‌شود.

 

تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می‌تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد، غذاهای تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن دارد. سیر، زیره و کاری نمونه‌هایی از این غذاها هستند. کمبود روی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

 

 

چه باید کرد؟


حمام بیشتر: حمام کردن و شستشوی بموقع لباس‌ها می‌تواند شروع خوبی باشد.


تغذیه مناسب: کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین‌دار با تحریک غده ترشح‌کننده آپوکراین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح‌کننده اکرین را فعال می‌سازد که باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوکراین می‌شود.


استفاده از دئودورانت‌ها و ضدعرق‌های استاندارد می‌تواند حداقل ۲۰ درصد از میزان تعریق یک ناحیه را بکاهد. به طور کلی هدف از کاربرد مواد ضدعرق و بو بر افزایش بهداشت فردی است.

 

اکثر دئودورانت‌ها فقط بوی بد بدن را می‌پوشانند، اما دئودورانت‌هایی هستند که با این عناصر مقابله می‌کنند. موثرترین دئودورانت‌ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند که در هر دوی این عناصر برای مقابله با باکتری‌ها تولیدکننده عرق را مسدود می‌کنند و باکتری‌ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت‌ها اگرچه به علت داشتن اسانس پوست را خوشبو می‌کنند ولی در میزان تعریق نقشی ندارند، بنابراین در کنار آنها به مواد ضدعرق نیز نیاز است. این قبیل محصولات جنبه دارویی دارند و میزان تعریق بدن را کاهش می‌دهند.

 

براساس گزارش وزارت بهداشت، در صورتی که بهداشت فردی و شستشوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد، کاربرد این مواد بخصوص اسپری‌های خوشبوکننده نه‌تنها کار ساز نبوده بلکه بوی ترکیبی حاصل از‌ آن بسیار آزاردهنده‌تر خواهد شد. ضمن این‌که امکان استفاده از این اسپری‌ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی وجود ندارد. اگر بوی عرق بدن با هیچ کدام از روش‌های بالا از بین نرفت، بدانید که راه‌های دیگری نیز برای رفع آنها وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است. موارد بسیار شدید احتمالا از بیماری‌های خاص ناشی می‌شوند که باید تحت درمان قرار بگیرند.

 



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 8:26 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

 

براي داشتن موهاي نرم و صاف چگونه عمل كنيم؟

چند قطره روغن زيتون را در كف دست خود ريخته و به نوك موهايتان بكشيد. اين روش براي موهاي سخت و شكننده نيز بسيار مناسب است. همچنين مي توان براي اين كار از چند قطره لوسيون دست نيز استفاده كرد. خواهيد ديد به راحتي قادريد موها را به مدل دلخواه در آوريد. شب ها به خصوص وقتي هوا سرد است، در اتاقتان از دستگاه بخور استفاده نماييد. با اين كار از خشك شدن موهايتان جلوگيري كرده ايد، زيرا گرم كننده ها باعث خشك شدن هوا و در نتيجه خشكي مو مي شوند. براي داشتن موهايي سالم و با نشاط، هر چند وقت يك بار فقط ريشه ها را با شامپو شسته و به نوك مو نرم كننده بزنيد و سپس بشوييد. بعضي از مردم به اشتباه فكر مي كنند كه بايد مو را با سشوار خشك كنند. اين كار درست نيست. فقط كافي است رطوبت مو را تا حدود 90 درصد بگيريد، بعد دست نگه داريد، بدين ترتيب جلوي آسيب ديدگي آن را گرفته، باعث مي شويد مو پف كند و مدل مو خود را نشان دهد. البته اگر موي سالم داشته باشيد كه خوب اصلاح شده باشد. هيچگاه با موي بسته نخوابيد. براي داشتن يك مدل موي زيبا از آرايشگر خود بخواهيد به جاي آنكه زير آن را صاف و يك دست اصلاح كند، آن را پله پله كوتاه كند. در اين صورت مو پرپشت تر به نظر مي رسد.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 8:16 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

 

 

 
داشتن دست هایی زیبا ( یک موجودی مهم و غیر قابل اغماض برای خانم ها) مشروط بر داشتن ناخن هایی زیباست.
 
توصیه های ما، چند نکتۀ مراقبتی منظم:
 
یادآوری ساختار ناخن

 

 

ناخن هم مانند مو، از لایه های کراتین تشکیل شده است، این ماده باعث سختی و استحکام ناخن می شود.

رشد ناخن توسط قالبی که در ریشه اش قرار دارد، تضمین شده است. ناخن های دست سریع تر از ناخن های پا رشد می کنند: چیزی حدود ۳ تا ۴ میلیمتر در ماه.

نکتۀ جالب این که: رشد ناخن های دست “فعال” سریع تر است، یعنی اگر فرد راست دست باشد، ناخن های دست راست رشد بیشتری از ناخن های دست چپ دارند.
قواعد اصلی که برای داشتن ناخن های خوش فرم :

 

 

۱- بهتر است به جای سوهان آهنی، یا بدتر از آن، قیچی که به ناخن ها آسیب می زند، از سوهان مقوایی استفاده کنید.

۲- یک بار در هفته، از سنگ پا (سنگ پایی مخصوص برای دست داشته باشید) استفاده کنید، این کار باعث از بین رفتن خطوط ناخن می شود و ناخن هایی که به طور طبیعی درخشان شده اند، را برای تان تضمین می کند. همچنین، با مالیدن روغن های مغذی بر روی ناخن ها، مرطوب شان کنید.

۳- در آخر، با تکه ای از چوب شمشاد، پوسته های کنده شده و زاید را کنار بزنید تا ناخن هایتان رشدی سالم داشته باشند.


لاک زدن

 

_ قبل از لاک زدن، در زیر لاک از لایه ای محافظ استفاده کنید؛ در غیر این صورت، ناخن های تان سست می شود و یا رنگ شان به زردی می گراید.

 
_ برای پاک کردن لاک، از حلال های ملایم، بدون آستن (خشک کننده) استفاده کنید. بدون توقف و پشت سرهم ناخن های تان را لاک نزنید، بگذارید بین دو بار لاک زدن، چند روز ناخن های تان تنفس کنند.
توجه به ناخن های حساس و شکننده
ناخن های سست، می شکنند یا نصف می شوند… چه باید کرد؟

* قانون شمارۀ یک: تغذیه تان باید خوب و مناسب باشد. اسیدهای آمینه و ویتامین ها برای داشتن ناخن هایی سالم و محکم ضروری اند (می توانید از مکمل های غذایی مخصوص کمک بگیرید)

* قانون شمارۀ دو: با استفاده از دستکش های خانگی هنگام ظرف شستن و باغبانی و استفاده از کرم برای مرطوب کردن، از ناخن های تان محافظت کنید. اغلب محصولاتی که مخصوص دست ها هستند، هم زمان برای تغذیۀ پوست و ناخن طراحی و پیش بینی شده ا ند. از این کرم ها استفاده کنید! هر روز، این کرم ها را بر روی سطح ناخن های تان بمالید.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 4:27 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

شاید بعد از یک کار زیاد در خانه تکانی دستهایتان زبر و خشن و یا زیاد خشک شده باشند و استفاده از کرمهای مرطوب کننده نیز برای نرم و لطیف ساختن آنها تاثیر چندانی نداشته باشد …

شاید بعد از یک کار زیاد در خانه تکانی دستهایتان زبر و خشن و یا زیاد خشک شده باشند و استفاده از کرمهای مرطوب کننده نیز برای نرم و لطیف ساختن آنها تاثیر چندانی نداشته باشد .

برای اینکه دستها را از حالت زبر بودن در آورده و با استفاده از مواد طبیعی نرمی و لطافتشان را برگردانید این چهار ماسک را به شما معرفی می کنیم :

1- جهت نرم کردن پوست دست، مقدار برابر گليسيرين و گلاب را مخلوط کرده و به کار بريد.

2- جهت نرم و سفيد کردن دست، مقدار ی عسل و آب ليموترش را مخلوط نموده به مدت پانزده تا بيست دقيقه روي دستها بماليد و سپس بشوئيد.

3- جهت نرم کردن دستهاي زبر و خشن، دو عدد زرده تخم مرغ را با دو قاشق چاي خوري روغن بادام شيرين به همراه بيست و پنج گرم گلاب و بيست و شش قطره تنتور ساده بنژوان مخلوط کرده و دستها را آغشته نماييد و با يک دستکش نخي بپوشانيد و پس از چند ساعت بشوئيد. (يک تا دو بار در ماه)

4- جهت نرم کردن دستهاي خشن و تيره ميتوان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 4:19 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

بعضی از ما هنگامی که رژیم می گیریم تمام توجه مان را به سمت غذاها معطوف می کنیم، اما مقدار قابل توجهی از کالری هایی که روزانه به بدن ما اضافه می شود از طریق نوشیدنی هاست

بسیاری از نوشیدنی های خنک ممکن است سبک به نظر برسند و به ویژه در روزهای تابستان برای رفع عطش وسوسه کننده باشند اما مسئله اینجاست که این نوشیدنی ها اغلب کالری بسیار زیادی دارند. نوشیدنی ها و شربت های خانگی یا کارخانه ای خنکی که در فصل تابستان در مهمانی ها ارائه می شود حاوی مقادیر بسیار زیادی مواد شیرین و پر کالری است و از این رو بهتر است در مصرف آنها زیاده روی نکنید.

نوشابه رژیمی ممنوع!
هر بار که دست تان برای برداشتن یک نوشابه گازدار به سمت قفسههای فروشگاه می رود به این فکر کنید که در حال برداشتن صدها کالری بی خاصیت هستید. ساده ترین راهی که در این رابطه به ذهن می رسد این است که از نوشابه های رژیمیاستفاده شود اما اینطور که تحقیقات نشان می دهد خیلی هم نمی توان روی این حساب کردکه این نوشابه ها به افزایش وزن منجر نشوند. اگر میزان کالری ای که به دست می آوریدبیش از مقداری است که می سوزانید، فقط پناه بردن به سمت نوشابه های رژیمی خیلی همکارساز نیست.
آبمیوه پاکتی، ممنوع!
با اینکه اغلب استفاده از آبمیوه به جای نوشابه توصیه می شوداما خوب است بدانید آبمیوه هم میزان کالری زیادی دارد. مسئله ای که اینجا پیش میآید این است که چطور می توان هم ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را از آبمیوه به دستآورد و هم از شکر موجود در آن و در نهایت اضافه وزن دور ماند؛ بهترین پیشنهاد دراین زمینه این است که با خواندن برچسب هایی که روی بطری های آبمیوه زده شده، بهدنبال آبمیوه های صددرصد طبیعی باشید و از هرگونه آبمیوه ای که شیرین کننده مصنوعیداشته باشد، دوری کنید. راه حل دیگر این است که اگر خواستید آبمیوه بنوشید، مقدارکمی آبمیوه را درون یک لیوان آب بریزید و سپس آن را بنوشید.
● آب را فراموش نکن
کاری که می تواند روزانه شما را از شر صدها کالری اضافه خلاصکند، جایگزین کردن آب به جای نوشابه است. علاوه بر این، منافع دیگری نیز از نوشیدنآب به دست خواهید آورد. نوشیدن ۲ لیوان آب قبل از وعده غذایی تان به این منجر میشود که احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید. در کنار این ها، تحقیق جدیدی نشان دادهاست که نوشیدن مقدار کافی آب می تواند تاثیر مثبتی روی متابولیسم بدن داشته باشد.
● یک آبمیوه کم کالری
آب سبزی ها از این رو توصیه می شود که به همان اندازه آبمیوهارزش غذایی دارد اما با نصف آن میزان کالری. یک فنجان آب گوجه فرنگی ۴۱ کالری دارداین در حالی است که آب پرتقال حاوی ۱۲۲ کالری است. آبمیوه ای که پالپ داشته باشدنیز توصیه می شود. فایده چنین نوع آبمیوه هایی این است که به دلیل فیبر موجود در آنمی تواند در کنترل گرسنگی موثر واقع شده و نیاز به غذا خوردن را به تعویق بیندازد.
● اسموتی خانگی بخور
موز و توت فرنگی را در اسموتی تان مخلوط کنید و به این ترتیب بهیک نوشیدنی خوشمزه و همچنین منبع بزرگی از ویتامین ها و مواد معدنی ضد بیماری دستخواهید یافت. نوع خانگی این نوشیدنی بیشتر توصیه می شود و دلیلش هم این است که میتوان میزان مواد تشکیل دهنده و در نهایت میزان کالری آن را بهتر کنترل کرد. اسموتیهایی که در رستوران های بیرون می خورید شامل بستنی، عسل و سایر شیرین کننده هاییاست که میزان بسیار زیادی کالری دارند درحالی که شما می توانید در خانه از شیر کمچرب و میوه های تازه یا منجمد شده استفاده کنید.
کاری که می تواند روزانه شما را از شر صدها کالری اضافه خلاصکند، جایگزین کردن آب به جای نوشابه است. علاوه بر این، منافع دیگری نیز از نوشیدنآب به دست خواهید آورد
● شیربخوریم یا نه؟
همیشه خوردن موادی که حاوی مقدار زیادی کلسیم باشد توصیه شدهاست. این احتمال که کلسیم به کاهش وزن کمک می کند چندان تایید شده نیست و تحقیقاتجدید اینطور نشان می دهد که کلسیم خیلی هم نمی تواند در کاهش وزن کمک کننده باشد. برای اینکه از منافع کلسیم بهره مند شوید اما از چاقی هم به دور باشید، ماست، شیر وپنیر کم چرب مصرف کنید.
● نوشابه های انرژی زا بخوریم؟
نوشابه های انرژی زا که امروزه به وفور در بازار پیدا می شوند،منبع بسیار زیادی از کالری هستند. درست است که اینگونه که گفته می شود، به ایننوشیدنی ها مقدار زیادی مواد مغذی اضافه شده اما به سادگی می توانید همین ویتامینها و مواد معدنی را از غذاهای کم کالری به دست بیاورید. اگر برای وزن کم کردن جدیهستید و تصمیم خود را در این رابطه گرفته اید، بهتر است هر چه سریع تر با ایننوشیدنی ها خداحافظی کنید.
● چگونه خامه را حذف کنیم؟
هنگامی که به قهوه تان خامه، مواد طعم دهنده و شیرین کنندهاضافه کنید، یک لیوان قهوه مفید را به یک منبع مضر شکر و چربی تبدیل خواهید کرد. حتی این امکان وجود دارد که با افزودن چنین موادی به یک فنجان قهوه، میزان کالری آنرا تا ۵۷۰ کالری افزایش دهید؛ یعنی چیزی بیشتر از یک وعده غذایی کامل. اگر طعم قهوهتلخ را دوست ندارید، می توانید به آن شیر کم چرب و مقدار بسیار کمی شیرین کنندهاضافه کنید.
● چگونه قهوه بخوریم؟
اگر احساس کردید به کافئین احتیاج دارید، قهوه انتخاب بهترینسبت به نوشابه های گازدار یا انرژی زاست. قهوه تلخ علاوه بر این که کالری ندارد،سرشار از آنتی اکسیدان ها هم است. بررسی ها نشان داده است مصرف میزان مشخصی از قهوه (در حدود ۳ تا ۴ فنجان در روز) می تواند به تمرکز و بهبود حالت روحی تان کمک کند وهمچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بسیاری از سرطان ها را کاهش دهد.
● معجون لاغری را بشناسید
هنگام نیاز به کافئین، چای سبز نیز گزینه خوب دیگری است که میتوانید از آن استفاده کنید. چای سبز نه تنها کالری ندارد بلکه به گفته کارشناسان میتواند در کاهش وزن هم موثر باشد. اینکه چطور این نوشیدنی می تواند به کاهش وزن کمککند به درستی مشخص نیست اما کافئین و ترکیبات غذایی دیگر موجود در آن می تواندتاثیرگذار باشد. تاثیر این چای چند ساعت بیشتر باقی نمی ماند بنابر این نوشیدن اینچای ۲ بار در روز توصیه می شود.
● یک شربت خنک و پرکالری

 



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 4:15 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

پوسته پوسته های سفید چی می گن..؟

شوره سر همان پوسته پوسته های سفید مو است و پزشکان نیز هنوز در مورد علت اصلی ایجاد آنها مطمئن نیستند، اما یک فرضیه در این رابطه وجود دارد و آن این است که شاید در اثر رشد بیش از حد قارچ ها در سر ایجاد می شوند. از طرفی شاید خشک شدن یا چرب شدن بیش از حد پوست یا شامپو کردن زیاد و یا عدم شامپو کردن باعث بروز شوره شود. اگزما یا پسوریازیس نیز می تواند از عوامل ایجادکننده این حالت در سر باشد. شوره علاوه بر اینکه در ظاهر موی سر تغییراتی ایجاد می کند، با خارش شدید نیز می تواند همراه باشد که آزاردهنده است.

 

 

● درمان این پوسته های سفید

شوره سر همان سلول های مرده پوست است. برای کاهش میزان آنها باید روزانه از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید. اجازه دهید شامپو به مدت ۵دقیقه روی سر شما بماند و سپس خوب آبکشی کنید. شاید لازم باشد چندین شامپو را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام یک برای موهای شما کارآیی بیشتری دارد. اگر یک شامپو اثر نداشت، شامپوی دیگری را امتحان کنید. اگر در نهایت هیچ شامپویی موثر نبود، با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

۲) شامپو کردن روزانه و بیش از حد باعث بروز سبوره می شود

شوره زردرنگ نشانه چیست؟

وقتی پوسته های سر زردرنگ و چرب باشند، بدین معناست که به نوعی بیماری سبوره مبتلا شده اید. در این بیماری پوست متورم می شود و وقتی اتفاق می افتد که غدد چربی صورت و پوست سر بیش از حد ترشح می کنند. این بیماری ارتباط نزدیکی با هورمون ها، قارچ ها و حتی مشکلات عصبی دارد. نحوه درمان آن نیز همانند شوره معمولی است و باید از شامپوهای ضدشوره استفاده شود. در موارد حادتر باید با تجویز پزشک داروهای ضدقارچ و استروئیدها مصرف شود.

۳) ریزش ۱۰۰تار مو در طول روز طبیعی است

شاید ریزش موهایتان بیشتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

هنوز اندازه گیری دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. اما کارشناسان و پزشکان معتقدند ریزش ۱۰۰تار مو یا بیشتر درطول روز مساله نگران کننده ای نیست و اصلا بدین معنا نیست که در معرض کچلی قرار دارید. حدود ۹۰درصد از ۱۰۰هزار فولیکول مو در هر زمانی رشد می کنند و ۱۰درصد بقیه در فاز استراحت قرار دارند، وقتی که مویی می ریزد، در عرض ۲ تا ۳ماه موی جدید جایگزین آن می شود و چرخه رشد دوباره فعالیت خود را آغاز می کند.

۴) ریزش مو در اثر استرس

یک شوک به سیستم بدن مثل عمل های جراحی، زایمان، مصرف برخی داروها، رژیم های غذایی نامناسب، استرس شدید و مشکلات تیروئیدی می تواند به اجبار مو را در فاز توقف و استراحت یا همان تلوژن قرار دهد. بعد از ۲ماه مشاهده می کنید که موها شروع به ریزش می کنند، این حالت تلوژن نامیده می شود. گاهی اصطلاحا به این حالت می گویید: «وقتی دستم را داخل موهایم می کنم، موهایم پایین می آید.» در اکثر مواقع خیلی زود موها دوباره شروع به رشد می کنند. درمان این شرایط بسته به تجویز و نظر پزشک دارد.

۵) گاهی ریزش موها، از علائم آلوپسیا است

در آلوپسیا یا طاسی سکه ای یا ناحیه ای، سیستم دفاعی بدن اشتباها به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موها می شود و این مساله ناگهانی رخ می دهد. اکثر افراد یک یا ۲نقطه کچلی در سر خود دارند. اما در برخی موارد تمام موهای بدن می ریزد. این شرایط بسیار حاد نیست و به نظر می رسد ریشه روانی داشته باشد. موها یا خود به خود به حالت اولیه برمی گردند و یا با درمان های خاص دوباره رشد می کنند.

۶) ژنتیک باعث ریزش موی ۹۰درصد از آقایان می شود

اگر پدر شما کچل است، شما هم در آینده کچل خواهید شد. البته ریزش موی آقایان بیشتر از خانواده مادر به ارث می رسد تا پدر. بنابراین اگر به موهای پدر و مادرتان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که شما در آینده چه موهایی خواهید داشت. کچلی از خانواده پدر معمولا باعث کچلی کامل فرد نمی شود و فقط موهای وسط می ریزد. استفاده از داروهایی مثل ماینوکسیدیل می تواند این پروسه را کمی به تاخیر بیاندازد.

اما ژنتیک در ریزش موی خانم ها نقشی ندارد و ریزش موی خانم ها اغلب به دلیل نازک شدن تار موهاست. علی رغم آقایان، در خانم ها کچلی خیلی به ندرت دیده می شود و ریزش مو با روند کندتری پیش می رود.

۷) مو هم مثل پوست به مراقبت در برابر آفتاب نیاز دارد.

در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث شکنندگی موها می شود. موها خشک شده و به راحتی می ریزند. اگر موهای نازکی دارید، خطر آسیب دیدگی در شما بیشتر است. بنابراین از محصولاتی که حاوی ضدآفتاب هستند، استفاده کنید.

۸) موهای شفاف غذا می خواهند

در اکثر موارد رژیم های غذایی نادرست روی موها تاثیر منفی به جای می گذارد. موها برای سلامت خود به پروتئین آهن و اسیدهای چرب امگا۳، زینک (روی) و ویتامینA نیاز دارند. رژیم های غذایی کم کالری اغلب با فقدان این مواد همراه هستند، بنابراین می توانند باعث کاهش و متوقف شدن رشد موها و کدر شدن آنها شوند. اگر فقدان مواد مغذی زیاد باشد، موها دچار ریزش خواهند شد.

 

 

● رژیم سلامت موها

توصیه پزشکان در همه جای دنیا تقریبا یکی است. یک رژیم عادی که نه تنها برای سلامت موها، بلکه برای سلامت قلب نیز مفید است.

غذاهایی مثل سالمون، آجیل و هویج را حتما در این منو قرار دهید. وجود اسیدهای چرب امگا۳ موجود در سالمون، ویتامینA موجود در اسفناج و هویج، سلنیوم موجود در آجیل و زینک موجود در گردو باعث شفافی و درخشانی موها می شود. این مواد غذایی به سلامت موها و پوست سر کمک می کند. در این میان از لبنیات کم چرب، غلات و سبزیجات هم غافل نشوید.

۹) سفید شدن زودهنگام موها بدین معناست که بدنتان به سرعت رو به پیری می رود

سفید شدن زودهنگام ژنتیکی است. گاهی اوقات جوگندمی شدن موها ارتباطی با پیری ندارد. ممکن است شما هنوز به مرز ۴۰سالگی هم نرسیده باشید اما موی سفید داشته باشید و این برمی گردد به سابقه خانوادگی شما. سفید شدن موها همیشه ناشی از عدم سلامت نیست اما مشکلاتی مثل کم خونی، تیروئید، فقدان ویتامین B۱۲ و یا Vitiligo می تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود. برای پوشاندن موهای سفید می تواند آنها را رنگ و یا هایلایت کنید، اما مراقب باشید زیرا برخی افراد به مواد شیمیایی موجود در رنگ ها حساسیت دارند و در نتیجه با مشکل خارش یا سوختگی پوست سر مواجه می شوند.

۱۰) برس کشیدن موها به سلامت مو کمک می کند

ور رفتن به موها باعث تضعیف آنها می شود. استفاده از سشوار، اتوی مو، صاف کردن موها و برس کشیدن بیش از حد نیز از عواملی هستند که باعث آسیب دیدگی لایه بیرونی (کوتیکول) مو می شوند، زیرا حرارت باعث خشکی و شکنندگی موها می شود. در این صورت چاره ای ندارید جز اینکه موهای آسیب دیده را کوتاه کنید.

گاهی برخی داروها مثل وارفارین، داروهای ضدافسردگی، داروهای معده، آرتروز، ضدبارداری و فشار خون باعث ریزش مو می شوند. در این موارد اغلب با قطع مصرف دارو، ریزش موها متوقف می شود. ماساژ دادن پوست سر نیز نمی تواند پروسه مو را متوقف کند، زیرا پوست سر با عصب هایی پوشیده شده که بسیار حساس هستند و ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون می شود. در این هنگام مغز هورمون های خوبی مثل لوپامین و سروتونین را ترشح می کند که بسیار موثر هستند.

۱۱) کشیدن بیش از حد و بستن سفت آنها نیز می تواند باعث ریزش شوند

طاسی در اثر کشش موها باعث آسیب دیدگی فولیکول های مو می شود.

دم اسبی کردن موها اگر سفت و محکم باشد، به ریشه مو آسیب می رساند و باعث شکنندگی و ریزش موها می شود. اکستنشن و اضافه کردن مو نیز همین تاثیر را روی موها برجای می گذارد، زیرا وزن بیشتری را باید محتمل شود و این باعث ریزش مو می شود. تغییر مدل موها معمولا این حالت را از بین می برد.



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 4:9 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

روش درمان جوش و لک صورت  
 
     
 
 

 

جوش صورت :
جوش صورت به شکلهای گوناگونی بروز می کند. جوش ساده , عفونی, کورک, دانههای سر سیاه دانه های
سفید و دانه سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند.یاد آور می شوم یبوست, کم خونی , ناراحتی های قاعدی و تغذیه نادرست از عوامل مهم بروز جوش زیاد هستند. بنابراین ویتامین های E,D,B,A در درمان جوش تاثیر فراوانی دارند. مهمترین منابع این نوع ویتامین ها نیزسبزی,میوه ها , جگر و سبوس غلات است. همچنین باید گوشزد کنم که نگرانی و هیجان هم ممکن است موجب ایجاد جوش شود. همچنین بی خوابی , کم خوابی و بد خوابی هم میتواند موجب جوش صورت شود.
پیاز و جوش صورت دو سه عدد پیاز متوسط را پس از پوس کندن خرد کنید و در مقدار کمی آب بپزید , به طوری که پیاز کاملا پخته شود و آب در ته ظرف باقی نماند. پیاز پخته شده را درون یک تکه پارچه نخی نازک تمیز بپیچد و روی جوش ها بگذارید و پس از چند دقیقه موضع را بشویید.
دانه های سر سیاه و سفید:
گیاهانی چون بومادران , بابونه ,رازیانه و گزنه سفید ( از هر کدام یک قاشق غذا خوری) را در آب جوش بریزید, پس حوله ای به سر ببندید و به مدت ده دقیقه پوست را روی بخار آن نگه دارید. در این هنگام منافذ پوست شما باز شده و شما به آسانی می نوانید با یک پارچه تمیز و یا دستمال کاغذی پوست را در ناحیه دانه های سر سیاه به آرامی بفشارید و دانه ها را بیرون آورید و بعد صورت را با آب سرد بشورید تا منافذ پوست تنگ تر بشود
عسل و دانه های سر سیاه:
عسل افزودن به تقویت پوست و شفا بخشی ,پاک کننده خوبی است .یک قاشق غذا خوری عسل را به آرامی حرارت دهید و روی قسمت هایی از پوست که دارای دانه های سر سیاه است بگذارید , پس از ۱۵ دقیقه با یک تکه پنبه و آب نیم گرم پوست خود را تمیز کنید و بعد بشویید.اگر لک نیز دارید از خوانه گندم( دو قاشق) به عسل اضاف کنید و بعد همین نحو عمل کنید.
روغن ماهی و لکه های قرمز:
پوست را تمیز کنید و بعد با مقداری روغن ماهی لایه ای از چربی رویش بکشید .یکی دو ساعت بعد پوست را با اب نیم گرم بشویید
روغن کرچک و لکه های قهوه ای:
این نوع لکه ها را لکه های کبدی گویند. کمبود ویتامین C , E و ریبوفلاوین در این نارسایی موثر است. به اعتقاد یکی از کارشناسان برجسته پوست تا زمانی که لکه های قهوه ای روی پوست باقی است باید از روغن کرچک استفاده شود. آب خیار یا برگ شاهی خرد شده یا آب آن در از بین بردن این گونه لکها بی اثر نخواهد بود.

 



چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 4:2 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

اشنایی با خواص داروئی عرق گیاهان داروئی

عرق کاکوتی: ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم درناراحتی های گوارشی ،ضد اسهال ،مقوی معده ،خلط آور.
بهار نارنچ : معطر ، مقوی اعصاب و قلب ، آرام بخش ، ضد نفخ .
زیره سبز : ضد چاقی ، چربی ، تنگی نفس ، باد شکن ، هضم غذا ، زیاد کننده شیر مادران .
نسترن : تقویت قلب و اعصاب ، رفع سردی ، دفع کرم روده ، درد معده ، سنگ کلیه و اسهال .
عرق زینان:ضد نفخ ،درمان سوء هاضمه، ضد تهوع ،خلط آور، مدر، ضد کرم ،ضد اسپاسم، رفع ترشی معده.
عرق مخلوط زیره:نیرو دهنده، ضد نفخ ،مقوی معده، درمان سوئ هاضمه، اشتهاآور ،افزایش دهنده شیر.
شیرین بیان : طعم و طرز مصرف عرق شیرین بیان از پودر و عصاره آن بهتر است.
عرق کلپوره:مقوی ،رفع سردرد، درمان ضعف عمل دستگاه گوارش، رفع ناراحتی های هاضمه ودل درد ،رفع درد ناحیه قلب ،تب بر.
کرفس : درد شکم ، تنگی نفس ، تقویت کننده معده .
عرق اسطو خودوس:معطر، مقوی ،آرام بخش ،خواب آور ملایم، ازبین برنده نفخ واسهال ،کاهش دهنده سرفه ،مدر.
عرق رازیانه :مدر، ضد اسپهاسم عضلات ،ضد نفخ، مقوی قلب مقوی معده درمان سوء هاضمه خلط آورافزایش دهنده شیر.
آویشن : هاضم غذا ، محرک قوای رئیسه ، ضد درد عادت ماهانه .
شاتره : سردی ، مقوی ، تقویت کننده پوست ،آرام بخش، ضد خارش ، اشتها آور، صفرا بر برخی غدد سلطانی با نشاء اپی تیلوم .
شربت سکنجبین:رفع عطش وگرما زدگی، دارای خواص سرکه ی سیب.
عرق شنبلیله:نیرو دهنده، رفع کم خونی ،ضد دیابت ،کاهش دهنده قند خون.
شوید : انو اع چربی بدن - هضم غذا طعم دهنده، معطر، نیرو دهنده ،هضم کننده، مقوی معده، افزایش دهنده شیر، درمان سوء هاضمه به ویژه کودکان ،رفع استفراغ ،مسکن ،مدر ،کاهش دهنده چربی خون.
آبلیمو:چاشنی ، سرشاراز ویتامین ث ،ضداسکوربوت، ضدعفونی کننده.
گلاب : مقوی اعصاب و قلب - پوست - نیکو ی رخسا ر .
بیدمشک: تقویت کننده قلب و معده ، ملین آرامبخش و خونساز است ضد سر درد و دردهای عضلانی .
شربت توت فرنگی:سرشار از ویتامین ث ،حاوی کلسیم وویتامین آ .
نعنا: باد شکن معالج بواسیر ،پیچ شکم ، رفع اسهال و استفراغ معده .
شوید : انو اع چربی بدن - هضم غذا طعم دهنده، معطر، نیرو دهنده ،هضم کننده، مقوی معده، افزایش دهنده شیر، درمان سوء هاضمه به ویژه کودکان ،رفع استفراغ ،مسکن ،مدر ،کاهش دهنده چربی خون.
کاسنی : سردی مقوی معده ، تب بر ، بیماری های کبدی و کلیوی .
عرق ختمی:نرم کننده مخاط ها وداوای بیماریهای ریوی، سینه سرفه وگلو، رفع تحریکات جلدی.
عرق چهار گیاه:ضد نفخ، رفع سوء هاضمه ،بادشکن، ضد دل پیچه ،مقوی معده ،رفع اسهال های عادی.
بید : اثر قاطع ولی کند بر تبهای مداوم دارد و خواب آور ، آرامش بخش ، رماتیسم، ضد یرقان .
برگ گردو : درمان درد مفاصل ، ضد دیابت ( قند ) .
بابونه : صفرا بر - مدر - بادشکن - اشتها آور - قاعده آور.
پونه : ضد سرما خوردگی ، سرفه ،عفونت .
خارشتر : طبیعت سرد دارد مدر قوی، تصفیه خون و کبد ، سنگ کلیه و مثانه و سیاه سرفه .
عرق گشنیز:طعم دهنده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، بادشکن.
عرق زیره سیاه:معطر، طعم دهنده، ضد نفخ ،ضداسپاسم، ضدمیکرب، قابض ،رفع قلنج نفخی کودکان.
بو مادران : درد شکم، بواسیر، ضد عفونت ، سرماخوردگی .
گزنه : ضد قند ، درمان بالا رفتن فشار خون ، کبد ، چربی خون و کلسترول.
عرق دارچین زنجبیل:معطر ،طعم دهنده ،محرک ،بادشکن ،مغذی ،ضد تهوع واسپاسم.
گاو زبان : مقوی ، نیکوی رخسار، اعصاب و روان تنگی نفس، نشاط آور ، کلیه و مثانه .
مرزه : درمان نقرس ، اسهال ، قلنج ، مقوی نیروی هاضمه ، نرمی استخوان .
برگ چنار : بسیار سرد ، تب بر ، معالج تنگی نفس ، چاق کننده ، اعصاب و رعشه .
چهار عرق گرم : تقویت کننده ، مفید به حال مسرودین ، هضم غذا ناراحتیهای معده و شکم .
تارونه : یسیار آرام بخش ، مسکن اعصاب ، درد مفاصل ، خواب آور .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دردهای پیش از پریود(قاعد گی) یکی از شایعترین شکایات خانمها درطول این دوره می باشد ،

همچنین تغییرات خلق و یا احساس فقدان انرژی گاهی به حدی است که فرد را از انجام زندگی روزمره عاجز مینماید.
البته از جمله راههای درمانی توصیه شده توسط پزشکان مصرف قرصهای ضدبارداری و مسکن است که شاید خیلی از شما مصرف کرده باشید اما در این مقاله ما به چند توصیه غیر دارویی که توسط دکتر مائو پزشک مشهور طب چین نوشته شده است جلب می نماییم.

1- اسیدهای چرب اساسی بیشتری مصرف نمایید :


مطالعات زیادی نشان داده، که مصرف این اسید های چرب که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی های آبهای سرد مثل سالمون و همچنین آجیل ها مثل گردو ، بادام و یا دانه هایی مانند کنجد و قلوس وجود دارد،سبب کاهش علائم دیسمنوره (علائم قبل از قاعدگی)می گردد.


2-غذاهایی که باید یک هفته قبل از شروع قاعدگی مصرف نمایید:


یک هفته قبل از شروع پریود بهتر است ازاسفناج(می توانید آنرا بخارپز کرده وبا ماست میل نمایید که بسیار هم خوشمزه است)


،تمشک وگردواستفاده کنیدوهمچنین از زعفران ،رازیانه ، ترخون ،تره فرنگی، موسیر،فلفل سیاه ،دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده نمایید.


3-از دم کرده های زیر استفاده نمایید :


چایی بابونه ، سنبل الطیب و گل گاوزبان، تمشک وسرخ ولیک در کاهش درد وایجاد آرامش در شما بسیار موثرند.هریک از این دم کرده ها را می توانید بطور مجزا تهیه وبه دلخواه خود مصرف نمایید. لازم به ذکر است که این چای های گیاهی در واقع گنجینه های علم پزشکی شرق است که به ما به ارث رسیده وبا مصرف بجا می توانید از آنها بسیار بهره ببرید.


4- مکملهای منیزیوم مصرف نمایید :


در بعضی از خانمها به دلیل کاهش سطح منیزیوم خون ، دچار دردهای پیش ازقاعدگی می گردند ، لذا توصیه می گردد، یک هفته قبل از پریود، شروع به مصرف روزانه 500 میلیگرم به علاوه 50 میلیگرم ویتامین B6 نمایید که بسیار در کاهش دردو گرفتگی های زیر شکم بسیار مفید است.


5- یک لیست تهیه کنید:


حتما تا حالا متوجه شدید که یک هفته قبل از پریود به بعضی غذاها حساسیت و واکنش نشان می دهید و گاهی سبب تشدید ناراحتی
شما در طول دوره قاعدگی می گردد، لذا به شما توصیه می کنیم تا لیستی از این غذاها تهیه نموده ودر دوره های بعد از مصرف آنها خودداری نمایید


6-تمرینات ورزشی وفکری انجام دهید:


برخلاف گذشته که توصیه به استراحت می شد اما در طب چینی توصیه به انجام ورزشهای فیزیکی و فکری آرام و در حد متوسط می گردد(مانند ورزشهای تایی چی ، یوگا ). این سبب می گردد تا شمادر آرامش و تعادل بیشتری به سر ببرید.


7-از خوردن نمک، الکل، کافئین، و........خودداری نمایید :


ممکن است شما نسبت به خوردن این مواد اشتیاق زیادی داشته باشد اما باید بدانید که بسیار در تشدید مشکلات شما موثرند واگر واقعا نمی توانید در برابر آنها مقاومت کنید، حداقل مصرف متوسط و کمی از آنها داشته باشیدویاشکلات بخورید!


8- نفس عمیق :

در مواقعی که بسیار کلافه و مضطربید، پنج باراز راه بینی نفس عمیق بکشید و بیرون دهید ، خواهید دید که در تخفیف درد وعلائم شما بسیار موثراست

banoo.net

 

 

زنجبیل و کاهش درد قاعدگی

تحقیقات اخیر نشان می دهند که کپسول زنجبیل در بهبود درد دیسمنوره اولیه (درد قاعدگی)همانند

مفنامیک اسید و ایبوپروفن عمل می کند.

بنابرگزارش سرویس پژوهشی ایسنا علوم پزشکی تهران؛ این تحقیق به منظور مقایسه میزان اثربخشی کپسول زنجبیل با داروهای شناخته شده در درمان دیسمنوره اولیه، مفنامیک اسید و ایبوپروفن توسط “گیتی ازگلی” از پژوهشگران دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام گرفته است.

تحقیق ا بر روی ۱۵۰ نفر با سابقه دیسمنوره اولیه انجام گرفت.

نمونه ها از نظر شدت دیسمنوره مشابه سازی شده و سپس به صورت تصادفی در سه گروه ۵۰ نفری قرار گرفتند.

برای افرادی که در گروه مصرف کننده زنجبیل قرار داشتند،برای آنها کپسول حاوی ۲۵۰ میلی گرم زنجبیل، چهار بار در روز، به مدت سه روز از شروع خونریزی تجویز شد و به افرادی که در گروه مصرف کننده مفنامیک اسید و ایبوپروفن قرار داشتند ،کپسول های مشابه با همان دستورالعمل و حاوی به ترتیب ۲۵۰ میلی گرم مفنامیک اسید و ۴۰۰ میلی گرم ایبوپروفن تجویز شد.

تاثیر داروها بر روی دیسمنوره بعد از پایان دوره درمان به وسیله سیستم امتیازبندی چند بعدی گفتاری بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که بهبود شدت دیسمنوره اولیه در سه گروه زنجبیل (۶۴ درصد)، ایبوپروفن (۶۶ درصد) و مفنامیک اسید (۵۸ درصد) تفاوت آماری معنی داری نداشت.

نتایج تحقیق نشان می دهد: کپسول زنجبیل در بهبود شدت دیسمنوره اولیه (درد قاعدگی) همانند داروهای رایج در تسکین درد قاعدگی موثر می باشد

 

 

 


- کمرتان را با روغن های چرب گرم کنید و ببندید. برای تنظیم جریان خون آن منطقه خیلی مفید است.

در این دوران از خودرن مواد غذایی سرد پیاز و مواد نفاخ اجتناب کنید،

عرق آویشن از سه چهار روز قبل از شروع دوره قاعدگی خیلی به شما کمک می کند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سرتان درد می‌گیرد،احساس خستگی دارید و فکر می‌کنید معده‌تان نفخ کرده است.به هر صحبتی که با آن موافق نباشید،واکنش نشان می‌دهید و زود عصبانی می‌شوید و اگر کسی ناراحت‌تان کند، می‌زنید زیر گریه.بعد از این ناراحتی‌ها هم به جای اینکه قهر کنید خودتان را در اتاقی حبس می‌کنید، شروع می‌کنید به خوردن،حتی چیزی بیش از معمول غذا می‌خورید.اگر جوابتان مثبت است احتمال دچار علایم پیش از قاعدگی شده‌اید.همه این علایم همان علایم پیش از قاعدگی است که در اغلب زنان پیش از شروع قاعدگی شروع می‌شود.محققان معتقدند،فرضیه‌های گوناگونی مثل نامتعادل بودن استروژن و پروژسترون، کمبودهای ویتامین و افزایش بیش از حد پروستاگلنوین‌ها در بروز این علایم نقش دارند.سردرد،خستگی،درد قسمت تحتانی پشت،بزرگی و دردناک شدن پستان‌ها واحساس پری شکم از نشانه‌های نشانگان پیش از قاعدگی است.بی‌قراری،تحریک‌پذیری عمومی و تغییرات خلق و خو،ترس از بی‌اختیاری و از دست دادن کنترل،پرخوری و حملات کوتاه مدت گریه از جمله علایمی است که زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.البته ممکن است علایم در زنی با زن دیگر و در یک دوره قاعدگی با قاعدگی بعدی کمی متفاوت باشد.زندگی پراسترس با شدت این علایم ارتباط دارد.رفتارهای زنان در این دوره حتی بر روابط آنها با دیگر افراد خانواده مخصوصا همسر تاثیر سوء می‌گذارد.از این رو،آگاه کردن همسر از این علایم و دلیل تغییر رفتارها و درک همسر در کاهش علایم این نشانگان تاثیر زیادی دارد. این حالات می‌تواند عاملی برای کاهش قدرت کار،حوادث شغلی و غیبت از کار باشد.
 
چگونه با این تغییرات تطابق پیدا کنم؟
کاهش اضطراب ناشی از ناپایداری خلق و خو،گریه کردن،پرخوری،ترس از دست دادن اختیار توانایی تطابق روابط عادی با افراد خانواده و محل کار، قهر نکردن و آگاهی از اینکه این علایم مربوط به این نشانگان است،در کاهش علایم موثر است.روش‌های مثبت کنترل مثل توصیه‌هایی به شوهر برای اینکه به همسرش کمک کند:کمک در نگهداری فرزندان و حمایت او در این کار موجب بهتر شدن روحیه زنان می‌شود.زنان می‌توانند با تعیین زمان قاعدگی،روزهای قبل از قاعدگی را که ممکن است دچار این علایم شوند مشخص کرده و در این روزها با انجام ورزش و تکنیک‌های انبساط فکری بر مشکلات این دوره غلبه کنند.برنامه‌های زندگی خود را طوری تنظیم کنند که در این دوران بیشتر بتوانند استراحت کنند و پروتئین بیشتر و قند و نمک کمتر مصرف کنند.مصرف غذاهایی مانند غلات سبوس‌دار،آجیل و سبزی‌های سبز طی این دوران در کاهش علایم کمک کننده است.هرگز نباید سیگار بکشند و الکل مصرف کنند و در مواردی که علایم شدید است از داروهایی که پزشک تجویز کرده مصرف کنند.
 
هر ماه آزارم می‌دهد
درد قبل از قاعدگی یا دیسمنون،دردی است که علت مرضی ندارد.این درد گاهی موجب غیبت از کار و یا ناکارایی می‌شود.این درد عارضه شایعی است که تعداد زیادی از دختران و زنان با نزدیک شدن به دوره قاعدگی از آن وحشت دارند.به نظر می‌رسد انقباضات دردناک که ناشی از مقدار موادی به نام پروستاگلندین‌ها باشد که موجب انقباض عروق و رحم می‌شود.اضطراب و تنش‌های عصبی در بروز این حالت موثر است.با بالا رفتن سن،شدت درد بیمار عموما کمتر می‌شود و اغلب بعد از زایمان بهبود پیدا می‌کند.انقباضات با شروع خون‌ریزی کمتر می‌شود. گاهی لرز،تهوع و استفراغ و درد بالای ران‌ها حتی تا روزهای پایانی قاعدگی وجود دارد.در مواردی که درد بسیار شدید و غیرقابل تحمل است بهتر است از سوی یک متخصص زنان بررسی و معاینه شود، چون ممکن است به علت تنگی گردن رحم و بعضی بیماری‌های دیگر باشد.
چند روش ساده برای کاهش درد قاعدگی
بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند.گرفتگی عضلانی دوران قاعدگی که به نام دسمینوره نامیده می‌شود به دلیل ترشح ماده شیمیایی به نام پروستاگلندین است،این ماده موجب انقباض عضلات رحم می‌شود تا در مدت قاعدگی بافت و مایعات را از رحم خارج کند. میزان زیاد پروستاگلندین‌ها موجب گرفتگی‌های عضلانی رحم می‌شود.
 
رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا حدود زیادی آرامش پیدا کنید:
 
1) در خوردن غذا زیاده‌روی نکنید.از خوردن غذاهای بسیار شیرین و پرنمک بپرهیزید.در غیر این صورت احساس بی‌حالی می‌کنید.به جای خوردن غذاهای حجیم و زیاد،بیشتر از میوه و سبزی،‌مرغ و ماهی استفاده کنید و سعی کنید آنها را در وعده‌های کوچک مصرف کنید.
 
2) ویتامین مصرف کنید.بسیاری از بیماران وقتی انواع ویتامین مواد معدنی به مقدار مناسب دریافت می‌کنند کمتر دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند.استفاده از کلسیم و موادمعدنی دیگر می‌تواند اثرات خوبی در کاهش درد این دوران داشته باشد.
 
3) کافئین نخورید.کافئین موجود در قهوه،چای و نوشابه‌های گازدار حاوی کولا و شکلات می‌تواند منجر به عصبانیت شده و دردهای قاعدگی را تشدید کند.
 
 
4) خود را گرم کنید.گرما جریان خون را سرعت می‌بخشد و به عضلات استراحت می‌دهد که این کار برای ناحیه لگنی بسیار مهم است.چای داغ و استفاده از کیسه آب داغ و تشک حرارتی در شکم در کاهش درد موثر است.
 
5) قدم بزنید.به ویژه قبل از شروع قاعدگی پیاده‌روی درد قاعدگی را کمتر احساس می‌کنید و تحمل درد کمی راحت‌تر می‌شود.
6) از داروهای مسکن کمک بگیرید.استفاده از استامینوفن برای تسکین دردهای گرفتگی عضلانی مفید است.البته قبل از آن می‌توانید با پزشک مشورت کنید.شاید پزشک داروی موثرتر و بهتری را برای کاهش دردتان توصیه کند.
 
7) فعالیت‌های عادی و روزمره خود را قطع نکنید،بلکه کارهای خود را کمی سبک‌تر کنید،زیرا مشغولیت ذهنی درد را تسکین می‌دهد.
 
8) با تجویز پزشک قبل از شروع انقباضات و زمان احتمالی شروع درد هر چهار ساعت یک بار مسکن مصرف کنید.در صورت لزوم ممکن است پزشک برایتان داروی ضد انقباض و آرام‌بخش و ضد تهوع هم تجویز کند.
 
9) در خوردن غذا زیاده‌روی نکنید.رژیم غذایی سالم،گرفتگی عضلانی را درمان نمی‌کند،اما احساس تندرستی به شما می‌دهد.از خوردن غذاهای شیرین و نمک بپرهیزید.در عوض میوه،سبزی،مرغ و ماهی بخورید و در طول روز به جای سه وعده حجیم،چند وعده کوچک بخورید.
 
10) از مصرف موادمعدنی غافل نشوید.موادمعدنی مثل کلسیم،پتاسیم و منیزیم در کاهش درد موثر هستند.
 
11) ماساژ درمانی در کاهش درد موثر است.می‌توانید با ماساژدادن شکم از درد بکاهید.گرم کردن شکم گاهی درد را تسکین می‌دهد.از کیسه آب گرم هم می‌توانید روی شکم خود استفاده کنید.
 
12) خود را گرم کنیدورزش و پیاده‌روی قبل از شروع قاعدگی بسیار موثر است.تمرین‌های کشتی یوگا در خلال قاعدگی می‌تواند سودمند باشد.قدم زدن علاوه بر اثرات جسمی در کاهش درد،موجب احساس آرامش و کاهش استرس هم می‌شود که این می‌تواند در تسکین درد روشی خوب و موثری باشد
 


چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 3:53 ::  نويسنده : سارا وطن خواه       

 

8نکته‌ مهم بهداشتی دوران قاعدگی

دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره‌های زندگی هر خانمی است و از آنجا که به‌ طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می ‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد.بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود. این امر نشان می‌ دهد که آنها سالم هستند و آمادگی مادر شدن را در آینده دارند. در ضمن مادر و خواهر بزرگ تر، اولیای مدرسه و معلمان بهداشت می‌ توانند درباره این پدیده با نوجوانان صحبت کرده و نگرانی و ترس آنها را برطرف‌ کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها بیماری نیست، بلکه امری ضروری و طبیعی برای بدن است، اگرچه ممکن است به ظاهر موجب ناراحتی شود.باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود. این عوارض می ‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم کند و ممکن است زندگی خانوادگی آینده وی را دچار مشکل گرداند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:


1- لباس زیر مناسب:
از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس‌های زیر را باید جدا از سایر لباس‌ها بشویید و در آفتاب خشک کنید. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.


2- ورزش:
انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می ‌کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.


3- تغذیه:
برای جبران خون از دست رفته در این دوران می ‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و... بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌ شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.

غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش .

ویتامین B6 در نان ها و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و در مغزها وجود دارد.


4 - حمام کردن:
حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری کرده و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام آلوده نشود. اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا اجتناب کنید.


5- نوار بهداشتی:
سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی که خون‌ریزی بیشتر است، روشن می ‌شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز خودداری می ‌شود. هنگام تعویض نوار بهداشتی، باید آن را داخل کاغذ پیچیده و دور بیندازید.

دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت بیندازید، زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می ‌شود. چنانچه امکان استفاده از نوار بهداشتی را ندارید، می ‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید، زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود. با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌ توان با علامت‌زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.


6- استفاده از مسکن:
وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌ شود. در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است 48 تا 72 ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است، زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌ تواند انقباضات را متوقف کند. استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای نیز می ‌تواند در تسکین درد موثر باشد.


7- بهداشت ناحیه تناسلی:
در خانم‌ها به علت نزدیک بودن مقعد به فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب‌ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت، به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود. در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو، در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود. تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچگاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.


8- آکنه:
یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییرات هورمونی در بدن است و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می ‌یابد. آکنه با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می ‌یابد.بنابراین راه درمان آکنه‌های معمولی رعایت بهداشت پوست ، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنهاست.